My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Let's go outside: Antwerp for the day

Naar Antwerpen in één dag op en neer? Is dat te doen? Ik deed het vorige week voor mijn werk en ik moet zeggen: het viel me helemaal niet tegen. Eerlijk: het prachtige weer hielp natuurlijk ook wel mee, maar ik heb toch weer zo genoten in Antwerpen en ik ontdekte de leukste adresjes.

Dagje Antwerpen: alle hotspots | Happy in Red

One of the advantages of living in Europe, and in The Netherlands especially, is that you can just hop on over to another country for the day. Last week I went to Antwerp, Belgium for the day and I just really enjoyed myself. Yes, the weather was gorgeous, which always helps for a good experience. But I discovered so many lovely new places!



In één dag open en neer met de trein naar Antwerpen. Dan moest ik zeker vroeg op? Viel wel mee. Ik pakte de trein in Utrecht om kwart over 8 's ochtends en precies 2 uur later stapte ik uit op het mooie Antwerpen Centraal. Dan gaan de meeste leuke cafés net open en even wat later zijn ook alle winkels wel open.

In one day to Antwerp and back from Utrecht. That must've meant an early start, right? Well, not really not be honest. I took the train at quarter past eight on Utrecht central station and exactly 2 hours later I arrived at the beautiful station of Antwerp. Most cafés are open by then, and most shops open their doors around 11am. So it's a perfect time to start exploring the city.


Hotspots in Antwerpen | Happy in Red

Hotspots in Antwerpen | Happy in Red

Ik ging 's ochtends op pad met een echte street art kenner, Tim. Hij fietste elke dag naar zijn werk en zag zo ineens bijzondere kunst op muren verschijnen. Hij nam er foto's van, raakte met de artiesten in gesprek en besloot elke dag een andere route naar het werk te nemen om zo meer kunst op straat te kunnen ontdekken. Inmiddels geeft hij tours en heeft hij een eigen gratis app ontwikkeld waarmee je zelf de mooiste street art in Antwerpen kunt ontdekken. Ik ontdekte op die manier toch nog wat onbekende pareltjes in het centrum van de stad (terwijl ik dacht dat inmiddels toch goed te kennen!), maar je kunt ook in Berchem, Borgerhout, Luchtbal en Merksem heel mooie kunst bekijken. Gewoon helemaal gratis.

Dagje Antwerpen: street art in Antwerpen | Happy in Red

Dagje Antwerpen: street art in Antwerpen | Happy in Red

Dagje Antwerpen: street art in Antwerpen | Happy in Red

I took a guided tour with street art aficionado Tim, who one day discovered some great murals cycling to work. He started taking photos of these works, came into contact with some of the artists and decided to take a different route to work every day to discover new art. Now, he offers guided tours and has developed a free app so you can look for street art yourself in Antwerp. This way I discovered some new parts of the centre of Antwerpen (which I thought I knew pretty well). But there are also lesser known parts of Antwerp to discover with this app.

Lunch werd geserveerd in de Nationalestraat, één van mijn favoriete straten in Antwerpen. Ik schoof aan bij STAY, een echte concept store: kleding, tassen en sieraden voorin de winkel en hebbedingetjes en een paar knusse tafeltjes achterin de zaak. Je kunt hier 's ochtends fijn ontbijten, maar ook voor de koffie en lunch is het een leuke plek. Ik genoot er in ieder geval van fijne vegetarische broodjes en veel water (want, warm!).

Hotspot in Antwerpen: STAY, Nationalestraat | Happy in Red

Hotspot in Antwerpen: STAY, Nationalestraat | Happy in Red

Hotspot in Antwerpen: STAY, Nationalestraat | Happy in Red

Lunch was served in Nationalestraat, one of my favourite streets in Antwerp as it's so full of amazing boutiques and creative stores. There was a table waiting at STAY, such a fun concept store. There are clothes, jewelery and bags in the front of the stores, and all kind of fun kitchen and bath stuff in the back. In the back you can also find a couple of snug tables. STAY is a good place for breakfast and coffee, though I really enjoyed the vegetarian sandwiches I had there for lunch (accompanied by lots of water as it was so hot!). 

's Middags wandelde ik langs het onlangs opnieuw geopende Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen in 't Zuid, wat ook al zo'n leuke buurt is. Toen ik het museum jaren terug bezocht, vond ik het nogal kaal. Maar nu, na een uitgebreide verbouwing, is het er knusser en leuker ingedeeld. Beneden is een bescheiden deel van de permanente collectie tentoongesteld en op de bovenverdiepingen is ruimte voor de tijdelijke expo's. Goede trekpleister is het café helemaal bovenin met een dakterras (inclusief fijn uitzicht over de wijk).

Bezienswaardigheden Antwerpen: Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen | Happy in Red

Bezienswaardigheden Antwerpen: Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen | Happy in Red

In the afternoon I visited the recently reopened Museum of Contemporary Art in neighborhood 't Zuid. When visiting the museum years ago I though it was a bit sparse, but now (after extensive renovation) they've come up with a much nicer concept. The museum feels more homely and the spaces are not zo scary large and white anymore. On the ground floor you'll find pieces of the main collection, on the top floors there are temporary exhibitions. But the real gem is the café with an amazing roof terrace on the top floor (including excellent views over Antwerp).

Gelukkig had ik vervolgens nog wel even de tijd om wat leuke winkels binnen te wippen, op weg terug naar het centrum. Ik wandelde door de Kloosterstraat, waar je echt de leukste shops vindt (schoenen van Noé mensen, zalig). Ik liep even binnen bij Rewinddesign waar veel met gerecycled materiaal wordt gewerkt, allemaal leuke dingen en mooie planten. Like like. Daarnaast zit trouwens YAY een winkel waar je allemaal hippe spullen voor een feestje kunt kopen, alleen al vanwege de naam wilde ik de winkel even noemen.

Hotspot in Antwerpen: Rewinddesign Kloosterstraat | Happy in Red

Hotspot in Antwerpen: Rewinddesign Kloosterstraat | Happy in Red

Lucky for me I had some time left to hop into some shops, before I had to catch my train back to The Netherlands. I wandered back to the city centre along Kloosterstraat where many fun shops are (I love Noé shoes!). I took a look at the recycled design items and plants over at Rewinddesign. Next doors is YAY, a concept store completely dedicated to hip items you need to throw a party. Just the name alone makes it worth the mention, it's briliant. 

Maar ik moest moest moest ook nog even naar het atelier van Veritas op de Nationalestraat (voor Julijas had ik helaas geen tijd meer), waar ik een bol Gardenia kocht. Hiermee kun je namelijk een truitje breien (ja, breien!), hier is het patroon. En als iemand mij kan vertellen hoe het werkt vanaf een hoogte van 46 cm... 'afzetten', is dat Vlaams voor 'minderen' of voor 'afhechten'? Uitleg welkom zeg ;-)

Wol kopen in Antwerpen, Veritias Nationalestraat | Happy in Red

Wol kopen in Antwerpen, Veritias Nationalestraat | Happy in Red

Wol kopen in Antwerpen, Veritias Nationalestraat | Happy in Red

But I simply had to visit one of the yarn shops on Nationalestraat. I didn't have time to walk to Julijas, so hopped into the Vertias workshop where I bought a ball of Garbenia. It's a huge ball, apparently I can knit one t-shirt out of it. Yes. Knit.

Maar goed, mocht je op zoek zijn naar de leukste creatieve adresjes in Antwerpen: ik maakte al eerder een Creative Travel Guide Antwerpen. En natuurlijk heb ik ook genoeg andere handige én leuke tips voor een stedentrip Antwerpen.

Anyway, it's not like I haven't beed to Antwerp before (I think this must've been at least my 20th or so time to Antwerp, I used to live so closeby when I was younger). So I have made a Creative Travel Guide Antwerp with all the fun creative addresses you need. And if you want to explore Belgium a little more, I have some stories about Bruges and Brussels for you as well. 

9 opmerkingen

  1. Leuk dat je zo genoten hebt van Antwerpen. Het vernieuwde Muhka staat ook nog op mijn lijstje.
    En inderdaad, afzetten is hetzelfde als afhechten (of afkanten). We spreken in België ook "Nederlands" maar toch verschilt onze taal soms, wat geregeld voor grappige spraakverwarringen zorgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Link naar het patroon werkt bij mij niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik toch eens dichterbij zou wonen...
    Maareh, kan het kloppen dat de link van het truitje niet werkt?
    Fijn weekend alvast! Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I always thought that was the coolest thing when we covered Europe in social studies in school--that you could just "hop on over to" another country like that.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Afzetten is afkanten hier, je maakt de schouders en nek/hals.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoals ze hierboven al hebben gezegd; afzetten is afhechten/afkanten. :-)
    Dank u voor de leuke adresjes. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!